zondag 1 februari 2015

Knuffelpopje

Onze oudste, Quint heeft een klein, groot vriendje, Pluis. Op de foto staat een soortgelijk poppetje, die van Quint ziet er beduidend minder nieuw uit. Omdat ik altijd bang was dat Pluis weg zou raken (dit is niet geheel zonder reden, hij is er al twee kwijt geraakt) was ik altijd opzoek naar een reserve exemplaar. Hij heeft er drie die exact hetzelfde zijn en nog vijf varianten, maar eentje is echt lievelings Pluis, en die haalt hij feilloos tussen de acht popjes vandaan. Ooit plaatste een dame op Sancho een foto van Polly, en laat Polly nu sprekend lijken op Pluis! Zij was zo vriendelijk mij te vertellen hoe Polly gemaakt was. Nog steeds ben ik daar heel blij mee. Mocht er ooit iets gebeuren met Lievelings Pluis, kan ik zelf altijd een nieuwe maken! Nu wordt er op het forum van Sancho gezocht naar een patroon voor een soortgelijk popje, en ik wil graag de beschrijving delen.

Ik had geen patroon maar het is niet heel moeilijk om Polly te maken. Ik heb 2 vierkanten van 30 x 30 geknipt die met de goede kanten op elkaar genaaid. Aan de onderkant heb ik een stuk opengehouden waardoor ik dit keerde. Vervolgens heb ik een flinke dot fyberfill genomen (knuffelvulspul) en in het vierkant midden tegen de bovennaad aangedrukt. Dat is het kopje. Hier garen omheen gewonden (Dat is het 'nekje'). Eerst vastzetten met een paar steekjes.En op het eind als je het goed vaak en strak eromheen gebonden hebt ook weer vastzetten met een paar steekjes. Zo heb ik ook de handjes en de voetjes gedaan in de hoekjes.
Toen de onderkant dichtgenaaid (met de hand). Vervolgens mat ik de omtrek van het kopje op de lijn waar het mutsje moest komen. Tegen de stofvouw heb ik een driehoek geknipt. Mijn omtrek was 19 cm. Ik heb een basis genomen van 10cm en de hoogte van 20 cm. (Als je het dan uitvouwt heb je een driehoek van 20 breed en de top is ook 20 hoog)Deze driehoek heb ik dichtgenaaid op de lange kant en vervolgens met ingeslagen naad op het kopje vastgezet (met de hand) En toen was hij klaar. Met wat uitproberen nog geen 2 uurtjes werk. De fijne badstof van de lappenmand is heel geschikt hiervoor. Ik kon nergens anders deze badstof in deze kleur vinden.
Pluis is iets meer in elkaar getrokken, dit bereik je door een stevige draad of elastisch garen van boven naar het midden van de onderkant en weer terug te steken en zachtjes aan te trekken, ditzelfde doe je ook van links naar rechts. Zelf vind ik elastisch garen het prettigst werken. In het lijf van Pluis zit ook een heel klein beetje vulling, door het vele knuffelen zit dit helemaal in 1 hoek, dus echt noodzakelijk is dat niet volgens mij.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten